Weer thuis!

Wat een lange, lange, lange, lange reis. Naar Hong Kong is het 9 uur vliegen. Het entertainmentsysteem is wel een uitvinding hoor.. je kunt helemaal zelf bepalen wat je wil zien of horen. Ik heb in geval het 19e seizoen van America's Next Top Model gekeken... pfft... je moet wat op zo'n vlucht. We waren gelukkig lekker op tijd, dus we hadden 3 uur overstap tijd. De vlucht naar Amsterdam zat lekker vol nuchtere hollanders (lees Amsterdammers.. hahaha.. blij dat wij niet naar Bali zijn geweest ;-)). Deze vlucht is wel echt super vermoeiend.. hij duurt 12 uur. Het was gelukkig wel een rustige vlucht. En toen eindelijk, om 6.34 landden we dan weer op Nederlandse bodem.

Het is een raar, maar toch ook wel fijn gevoel om weer terug te zijn. Jammer dat we niet langer konden blijven, maar wel heel fijn om weer in je eigen huis te zijn, met je eigen douche en je eigen bed. De tassen kwamen gelukkig snel en we hebben gelijk de katjes opgehaald. Zodra we weer binnen waren, waren de katjes weer helemaal thuis.. en wij ook!

Het was een onvergetelijke, super mooie reis. Het was heel intens en soms ook echt vermoeiend, maar absoluut de moeite waard. Hopelijk is dit niet onze laatste reis naar Australie geweest!

Nu weer thuis, wasjes wassen, boodschappen doen en de ogen open houden tot het tijd is om naar bed te gaan.

Dank jullie wel voor het lezen van onze blog. Wij vonden de reacties (op de blog en op facebook) erg leuk om te lezen!!

Sydney

En dan nu de allerlaatste post... de laatste stad die wij gaan bezoeken in Australie is Sydney! De vlucht ernaar toe verliep prima. We vlogen dit keer met Qantas en dit vliegtuig was al wat ouder en had geen individuele tv'tjes, dus hadden ze een goed alternatief: iedereen had een eigen i-pad! Hoe handig! We kwamen rond 8 uur in Sydney aan en konden gelijk doorlopen naar de trein. Met de trein zaten we in 15 minuten midden in het centrum. Ons hotel (Travelodge, wentworthstreet) ligt ook echt midden in het centrum, dus ideaal!! We konden mooi nog even snel wat van de sfeer van de stad proeven, want we moesten echt nog even wat eten: en dat werd de Mac! Wat een stad... bizar om te zien hoe lang de winkels hier open zijn: je kunt tot middernacht boodschappen doen! En druk dat het om 11 uur 's avonds nog was. Bizar.

De volgende dag was Wouter erg op tijd wakker en hij dacht dat het wel leuk was om mij ook lekker op tijd wakker te maken ;-). Nou ja, dan kunnen we vandaag in elk geval een hele hoop doen, zullen we maar zeggen... De planning van vandaag is om met de ferry naar Manly te gaan. We zitten zo centraal, dat we best naar Circular Quay kunnen lopen. Vanaf hier vertrekken de ferries naar verschillende bestemmingen. Vanaf het hotel is het een lange weg rechtdoor naar de steigers. We liepen door Hyde Park, een prachtig aangelegd groen park, midden in de stad. Er lopen hier heel veel mensen naar hun werk en we werden dan ook vaak ingehaald door deze harde werkers. De ferry naar Manly vertrekt elk half uur en vaart heel mooi langs het Sydney Opera House en de Harbour Bridge. Dit levert natuurlijk weer wat mooie plaatjes op!

Wel was het behoorlijk fris op de boot, maar het ritje is zeker de moeite waard. We waren lekker op tijd in Manly, en we konden dan ook mooi een langere wandeling maken. Het is echt een klein stadje op zich, met een mooie baai, een mooie haven en er is zelfs een Nationaal Park: Sydney Harbour. Het was een behoorlijke wandeling, maar ook een hele mooie! Het wandelen is hier in elk geval een stuk beter te doen, omdat het weer precies goed is: 22 graden.
De wandeling was wel behoorlijk vermoeiend.. hoewel het niet moeilijk lopen was. Terug naar het centrum hebben we lekker binnen gezeten. Eenmaal terug zijn we naar het Opera House gelopen. Met het zonnetje erop en vanaf de boot is het toch wel een mooier gebouw dan van dichtbij :-D. Daarna zijn we door de botanische tuin gelopen. Wat een geweldige natuur. Mooi aangelegd en echt prachtige bomen. We hebben even lekker in het gras gelegen. 's Avonds hebben we bij The Canopy gegeten: vreselijk duur... maar zooooo vreselijk lekker!!! Jummmmm!
De volgende dag hebben we uitgeslapen (heeeeerlijk bedje!!) en zijn we naar Bondi Beach gegaan. Joehoe!!! The place to be (in de zomer eigenlijk...), maar het strand lijkt in het echt wel kleiner dan op tv! Wel leuk om alles te herkennen. De zee was nog wel heel erg koud om in te zwemmen, dus heb mezelf maar niet laten verzuipen om te worden gered door zo'n lekker getrainde lifeguard.. helaas...

Wel hebben we een wandeling naar Bronte Beach gelopen, langs de prachtige kust. We hebben zelfs nog walvissen voorbij zien zwemmen (nadat een local ons erop had gewezen dat dat geen windsurfers waren, maar walvissen). Zo kick om die beesten zo dicht bij de kust te zien. Als je hier zo rondloopt, zou je er zelf ook wel willen gaan wonen..... Ook dit was wel weer een lekker pittige wandeling, maar door te lopen, zie je echt zo veel!

's Middags hebben we lekker geshopt en zijn we nog naar Darling Harbour gelopen. Daar ook even lekker gegeten en heel wat souveniertjes gekocht!

's Avonds was het dan toch echt tijd om de tassen weer in te pakken voor onze allerlaatste vliegreis. We kunnen na het uitchecken gelijk door naar het vliegveld, dus dat is wel fijn. We hebben voor beide vluchten al ingecheckt, dus we zitten lekker naast elkaar!

Rondom Darwin

De laatste dagen alweer in het Northern Territory... Na Litchfield zijn we naar Howard Springs gereden. Je kunt daar in het park hele grote vissen en schildpadden spotten, vooral de Barramundi kan enorm groot worden. Het parkje zelf was niet zo heel boeiend. 's Avonds hebben we wel de eerste regen weer gehad. Het blijkt redelijk vroeg te zijn voor Darwin, want meestal valt de eerste regen pas in september. Een van onze stoelen is inmiddels ook gesneuveld, dankzij een mooie actie van Wouter, dus we zaten binnen. De buren waren zo aardig om ons uit te nodigen, dus we hebben een hele leuke avond gehad onder de luifel :-).

De volgende dag besloten we om naar het Northern Territory Wildlife Park te gaan. Zoals de naam al zegt: hier zitten dieren die in het NT voorkomen, dus het is geen gewone dierentuin. De eerste stop was bij de zandbank, waar ook weer grote barramundi's en de grote roggen zwemmen. Ook hebben ze vissen die water naar je spugen als ze eten willen :-). De roggen mochten door mensen uit het publiek gevoerd worden. Wouter heeft dit gedaan en dat was erg gaaf. Aan de onderkant zijn ze heel slijmerig en aan de bovenkant heel ruw. Hierna zijn we doorgegaan naar de Birds of Prey show.

Allerlei (roof) vogels die in het NT voorkomen. Ze komen aan deze vogels, doordat ze ooit zijn gered. Deze beesten zouden in het wild eigenlijk niet lang kunnen overleven. Ook hebben ze hier Dingoes.

We hebben ze nu eindelijk gezien.. we hadden ze alleen nog maar gehoord. Ook hebben ze veel vogels en reptielen. Ook is er een aquarium, de kleinere versie van die in Blijdorp. Het is een mooi park, waar de beesten in hun natuurlijke omgeving kunnen leven.

Het is vanavond alweer onze laatste nacht in ons campertje! Maar alvast wat spullen gaan inpakken. Toch wel jammer hoor!

Op zaterdag moesten we onze camper weer inleveren. We zijn in Darwin nog naar de olie-tunnels uit de tweede wereldoorlog geweest. Ook zijn we naar het NT museum geweest. Daar is veel te vinden over de Aboriginal kunst, alle (maar dan ook echt alle) beesten die in het NT leven en ook is er een heel gedeelte te vinden over cycloon Tracy die in 1974 op 2e kerstdag heel Darwin heeft verwoest. Heel bizar om te zien en te lezen. Mooi museum en nog gratis ook!
Hierna zijn we op ons gemak naar Apollo gereden en hebben we onze camper na 32 dagen weer in moeten leveren.... Jammer..  dit gedeelte van onze reis is nu echt afgesloten.... na 6600 km!

Op naar Sydney en nog een uur tijdverschil (dan zitten we op 8 uur verschil).

Krokodillen en Litchfield NP

Tjaaa, blij dat we die krokodillen niet in het echt hebben gezien tot nu toe... maar als ze hier zitten, willen we ze toch wel in het echt zien natuurlijk! En waar kan dat beter dan bij een Jumping Crocodile Tour! Dus, kom maar op met die krokodillen!! We waren nog niet eens zo ver op het water, toen de eerste crocs zich al lieten zien. Er werd heel wat verteld over de krokodillen en hun gewoonten. Om te kunnen springen moet een krokodil zo in het water liggen dat hij niet hoeft te zwemmen. Dan gaat zijn staart naar beneden, geeft hij kracht en springt zo naar het vlees dat aan de hengel hangt. Zeer cool om te zien. De grootste croc die we gezien hebben was wel 6 meter lang!!! Die wil je echt niet tegen komen!

Ook de roofvogels werden gevoerd, er werd vlees vanaf de boot omhoog gegooid en er waren in een mum van tijd echt enorm veel roofvogels! Het levert mooie plaatjes op in elk geval!
Na deze ervaring zijn we doorgereden naar Litchfield national Park.

We willen hier 3 dagen rondbrengen. De eerste dag hebben we een ochtendwandeling gemaakt over het grondgebied van de camping. We waren heerlijk aan het wandelen, toen we ineens heel hard gegrom hoorde . Ik schrok me echt kapot! Bleken het wilde varkens te zijn! Nou ja, die ook weer gezien. Vervolgens kwamen we er om kwart voor tien achter dat er om tien uur een Ranger Talk zou zijn bij de oude Tin-mijn. Dus wij heel snel daar naar toe en gelukkig waren we nog op tijd! De mijn was open van 1905 tot 1953. De omstandigheden waren echt heel triest in die tijd. Zodra het wet-season eraan kwam, waren deze mensen van de bewoonde wereld afgesneden, ze waren dan omgeven door moeras, water, krokodillen, bloedzuigers en muggen. De omstandigheden in de mijn waren ook slecht en uiteindelijk wilde niemand het gebied meer hebben in 1953. Nu zijn er dan ook niet meer dan wat ruïnes om te bekijken. Er is ooit nog wel gekeken of de mijn weer geopend kon worden, maar het bleek niet meer rendabel.
Na de mijn op naar Walker Creek. Een wandeling langs de creek, met acht kleine kampeerplekjes. Wij hadden geluk, want er stond niemand op de campsites, dus we konden overal zwemmen. Camping nr 6 was toch wel de mooiste. We hebben daar bijna 2 uur gezeten en we hebben in die 2 uur niemand gezien. Heerlijk!!!! Hierna naar de Cascades. Ook weer een wandeling en watervallen. De volgende dag zijn we naar Wangi Falls geweest, de Tjaetaba Falls en de Tolmer Falls. De derde dag hebben we Florence Falls en de Magnetic Termite Mounds bekeken. Het park is echt heel anders dan Kakadu. Dit is veel groener en je kunt op meer plaatsen zwemmen. Kakadu heeft weer meer cultuur, dus we hebben zo een mooie mix gedaan!

Kakadu NP

Na de Falls zijn we doorgereden naar Kakadu NP. Onderweg moesten we nog twee visitor passes halen. Best een duur park: 50 dollar om alleen al binnen te komen! Maar goed, je moet er toch doorheen ;-).
We zijn gelijk doorgereden naar Muirella Park, dat is halverwege het park. Leuke, goedkope camping, wel extreem droog en heeeeel heet. En 's avonds heel veel mozzies... maar t mag de pret niet drukken :-). De volgende morgen hebben we onze eerste wandeling door de wetlands gemaakt. Toch stiekem wel een beetje spannend, want hier zitten dus wel de bijtgrage krokodillen (zoutwater krokodillen). Het is hier weer totaal anders dan de plekken die we tot nu toe gezien hebben. Er zaten veel vogels en eenden. Na deze enerverende ochtend wandeling zijn we doorgereden naar de eerste Rock-art site: Nourlangie. Na het uitzichtpunt liepen we naar de rotstekeningen van de Aboriginals. De figuren stelden de wetten van de Aboriginals voor. Toevallig was er op dat moment een Ranger aan het vertellen. Je hebt hier in het park veel gratis Ranger Talks en deze zijn heel informatief. Hij heeft heel veel uitgelegd over de Aboriginals en de wetten die ze hebben, maar ook over de geboorte lijnen en de trouw lijnen. Het is super ingewikkeld, maar oh zo interessant!! Het volgende praatje was een eindje verderop en ging over het bestaan van de Aboriginals door de duizenden jaren heen en welke spullen zij in dat gebied gebruikten om te jagen enzo. We hebben onze geschiedenisles ook weer gehad! De volgende plek om naar toe te gaan was toch echt Ubirr. Daar zij ook heel veel Rock-art vondsten gedaan en je hebt daar een meeeega mooi uitzichtpunt. Als je daarop staat, lijkt het wel alsof je op het randje van de wereld staat. Je kunt uitkijken over het park en over Arnhem Land. Een zeer bijzondere plek!!
Na dit prachtige uitzicht zijn we doorgereden naar een wat luxer caravan park. Wij hadden wel verwacht dat er geen plek meer was, maar het was nog bijna leeg! Eindelijk ook weer wat gras onder je voeten en dat is toch wel erg fijn! De volgende ochtend weer een wandeling gemaakt naar de Billabong. Gelukkig geen krokodil gezien! Toen we terug kwamen op de camping, zaten de kaketoos te badderen in bij de watersproeiers! Erg grappig om te zien!

Edith Falls

Een klein stukje naar het noorden toe zijn de Edith Falls. Ook hier zit weer een wandeling en dat is maar goed ook, want de lower pool was niet zo heel bijzonder (of zijn we nu verwend...). Het was wel een pittige wandeling naar boven, maar het was het waard! Prachtige waterval met mooie diepe pools erbij. Een aantal waaghalzen was zo gek om van de rotsen af te springen (als er hier wat gebeurt, ben je echt de l*l, want ze kunnen niet zomaar bij je komen). Maar wij hebben lekker gezwommen!! Toen de tocht weer terug.

Katherine Gorge

Het is weer een eindje rijden naar onze volgende bestemming: Katherine Gorge. In Katherine zelf hebben we even snel wat boodschappen gehaald en bij het informatiecentrum de kano's alvast gereserveerd. De camping zou nog genoeg plek moeten hebben en dat bleek gelukkig ook zo te zijn. We hebben een plekje aan de rand van het park, lekker in de schaduw. Al snel liepen de eerste Walibies over het terrein heen! Ze zijn helemaal niet schuw en ze komen zo een blaadje uit je hand eten. Je mag de beesten hier niet voeren, dus dat doen we dan ook maar niet (wij met ons brave gedrag, terwijl de buren ze chips voeren...). Het informatiecentrum is heel groot en heel mooi hier. Het internet is heeeel traag, dus we konden onze verhaaltjes er nog net voor sluitingstijd opgooien.

De volgende dag wilden we op tijd gaan kanoën, uiteindelijk waren we om 9 uur op het water. We doen de full-day, dus we mogen naar de 3e Gorge. Het kanoen hier valt in niks te vergelijken met bijvoorbeeld de ardennen. Het water is heel rustig (gelukkig maar, want we moet heen EN terug). De kliffen zijn enorm hoog en alles is weer heel groot.

We hebben 1 krokodil gespot en heel wat vissen. Het water staat laag in de Gorge, dus we moeten de kano over de rotsen trekken om bij de derde gorge te komen. We waren redelijk snel, dus we dachten dat we wel naar de vierde konden.... blij dat we geen overnachting erbij hebben genomen en naar de vijfde gorge hoefden, want daar lagen een partij rotsen! ! We hebben wel lekker in het water gezwommen en dat is best lekker, want het is heeeel warm hier. We zijn op ons gemak terug gegaan en hebben bij de eerste gorge ook weer gezwommen. Terug op de camping lekker gelezen. Die walibies zijn trouwens slim! We hadden in een vuilniszak (en dan ook nog weer in een zakje) 2 bananenschillen zitten. Komen we terug bij de camper, staat er eentje op zn dooie gemak die schillen op te vreten!! Ook sla en aardappels schillen gaan er goed in... Hoop dat we vannacht een beetje kunnen slapen, want echt afkoelen doet het niet...

En dat deed het maar een beetje. Dan maar heel vroeg op om de wandeling naar de Butterfly-gorge te doen. Om 7 uur liepen we in het bos. De temperatuur is nog te handelen, maar zodra we omhoog lopen, lopen we leeg. Woei, dat gaat wat worden! We lopen stug door en worden wel beloond met mooie uitzichten en prachtige vlinders. We horen vanalles wegschieten... en uiteindelijk spotten we zelfs een slang!! Aan het einde wacht ons weer de rivier.. even wat eten en weer terug. Dat klinkt heel kort (12km), maar we hebben er 4,5 uur over gedaan. De lookout hebben we maar laten zitten.. dat was te ver. Boven in de gorge is het namelijk al snel 10 graden warmer dan beneden... en dan te bedenken dat het vanmiddag 36 graden was... woei, ben blij dat wouter me zo vroeg mn bed uit heeft getrokken ;-).

Het is vandaag wel echt extreem warm, de rest van de middag lekker bij het zwembad gehangen. Morgen rijden we naar Edith Falls, wat meer in het noorden van het Nitmiluk NP. Lekker zwemmen bij de pooltjes van de watervallen!